La direcció i la gestió fonamentada en valors

La direcció i la gestió fonamentada en valors

La direcció i la gestió fonamentada en valors

En un món com l’actual en el que és molt freqüent sentir a parlar de valors, és segurament el moment de la història que se’n té menys coneixement.

Començaré fent referència a tres conceptes: punts forts, creences i valors.

Poques vegades ens parem a identificar quins son els nostres punts forts, les nostres creences i els nostres valors.

Els punts forts, son competències que tenim. Som per exemple: actius, ordenats, creatius, valents, forts, sensibles, comunicadors, intuïtius, treballadors… Cada persona tenim més o menys facilitat en determinades competències.

Les nostres creences son resultat de la nostra educació i cultura. En la nostra vida, hi ha moltes creences que ens determinen.

Son moltes exemples que podem trobar en les nostres vides i son diferents en cada persona: treballar més hores significa que s’és més responsable o més treballador, l’alimentació vegetariana no provoca augment de pes, els homes expressen menys les emocions, les dones son més sensibles…

En algunes persones les creences religioses ocupen un espai important.

Les creences ens ajuden en la nostra vida, perquè formen part de nosaltres, però a l’hora son limitants. Si som capaços de veure més enllà d’algunes de les creences que tenim, -i que poden ser-nos fins i tot transparents, per formar part de la nostra vida diària-, podrem tenir una visió més àmplia en la nostra vida.

És relativament simple identificar els nostres punts forts o competències i les nostres creences perquè les podem observar aplicades a exemples i accions concretes.

Els valors ens donen identitat. Tots som capaços de saber quins son els valors que ens agraden. Però difícilment sabem quins son els valors que ens donen la nostra identitat. A tots ens agraden els valors de la justícia, el respecte, la bondat, la generositat, la humilitat, la voluntat de servei, el coratge…

És freqüent que les persones confonguem valors i punts forts. Els punts forts que tenim cadascun de nosaltres, son competències i per tant ho posem en pràctica. Som valents, som treballadors, som ordenats…

Sabrem que son valors, quan sentim dolor quan aquests no son respectats, bé sigui a nosaltres mateixos o a un altre. Per exemple, davant d’una injustícia a un company, podem sentir-nos dolguts. És diferent ser just, que tenir la justícia, com a valor.

Deia al començament d’aquest post, que en la societat actual, es parla sovint de valors. Si som capaços de saber identificar els nostres valors, tenim ja un pas important assolit per construir el nostre lideratge. Hem de saber què és fonamental per nosaltres. Per unes persones serà més important la bondat o la lleialtat i per altres serà la llibertat o la justícia.

Per tots nosaltres aquests valors son importants, però cada persona té els valors en diferent posició de l’escala personal. És bo reflexionar-hi.

Aquest bloc, tracta fonamentalment de lideratge i en concret de lideratge transformacional.

El líder transformacional actua d’acord amb els seus valors i això és el que li dona credibilitat. La frase sovint pot considerar-se “natural”.

Però és veritablement difícil actuar d’acord amb els valors, quan aquesta acció implica renuncies personals.

Son molts els exemples que podem trobar:

  • Seguir en un lloc de treball, en el que percebem irregularitats, si considerem un valor important per nosaltres, l’honestedat.
  • Dir que tenim el valor de la justícia com un dels principals, i afavorir condicions laborals injustes entre els empleats.
  • Dir que la sinceritat és un valor, i no ser capaç de reconèixer un error.
  • Dir que un valor fonamental és la voluntat de servei, i no tenir cura dels familiars.

Les persones i els líders son creïbles quan actuen d’acord amb els seus valors. Llavors les altres persones creuen en ell. I aquestes actuacions es produeixen en molts moments de la vida personal i professional i la credibilitat queda consolidada quan aquestes accions impliquen accions difícils pels interessos propis de la persona.

Sovint els discursos son fàcils de fer i actuar d’acord amb els valors és molt més difícil de fer.

Les empreses i les organitzacions han de saber identificar els seus valors. Tenen l’obligació de dissenyar una cultura que fonamenti les accions de tots, en aquests valors (tracte amb els clients, proveïdors i personal propi i extern, política de vendes, de reclamacions, de tractament d’errades, polítiques socials i de sostenibilitat, etc..).

És certament un repte complex, i a l’hora apassionant. El resultat de treballar per valors té un impacte altament positiu a tota l’organitació i a la societat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deixeu el vostre comentari

Nom
Correu electrònic
Website
Comentari

Atenció: Mitjançant l'enviament d'aquest formulari declares haver llegit i acceptar l'Avís Legal.